Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 – szkoła

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 jest programem uchwalonym na lata 2021-2025 przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy.

Po pozytywnej weryfikacji wniosku naszej szkoły pozyskaliśmy dofinansowanie w wysokości 15.000,00zł w tym 20% wkładu własnego. Wsparcie finansowe przeznaczone jest na zakup książek będących nowościami wydawniczymi.

WYDARZENIA

XIV

W ramach Narodowego Program Rozwoju Czytelnictwa uczniowie klas pierwszych zapoznali się z lekturą autorstwa Justyny Bednarek pt. „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek”. Książka opowiada o dziesięciu skarpetkach, które zniknęły z pralki i wyruszyły w świat, przeżywając niezwykłe przygody. Książka pełna jest humoru i kreatywnych pomysłów. Uczy, że nawet pozornie zwyczajne rzeczy mogą mieć niezwykłe historie. Pokazuje też, że każdy ma swoją wartość i rolę do odegrania w świecie. Każdy z uczniów miał okazję stworzyć własną, unikalną skarpetkę, nadając jej osobowość i historię, co pobudziło ich wyobraźnię i twórcze myślenie. Podczas zajęć dzieci chętnie dzieliły się swoimi pomysłami i interpretacjami przygód skarpetek, a wykonane przez nich prace plastyczne stały się barwną ozdobą klasy. Lekturowniki pozwoliły uczniom usystematyzować wiedzę na temat książki oraz rozwijać umiejętność analizy i refleksji nad treścią książki. Zajęcia te nie tylko wzbogaciły wiedzę uczniów o lekturze, ale także rozwinęły ich kompetencje społeczne i artystyczne. Dzięki nim dzieci mogły lepiej zrozumieć przesłanie książki – że każdy ma w sobie coś wyjątkowego i warto odkrywać własne możliwości.

XIII

Klasy 5 w tym roku szkolnym podróżują w czasie do dalekiej i pięknej starożytności za sprawą mitów Greków i Rzymian. Powstało sporo prac plastycznych, przekładów intersemiotycznych, a także komiksy o tej tematyce. Świat mitologicznych stworzeń może fascynować, a warto przypomnieć, że niejednokrotnie pojawia się również w ulubionych filmach i grach komputerowych.

XII

Uczniowie klasy 6 zapoznali się z cyklem powieści Rafała Kosika opowiadających o przygodach trójki przyjaciół- Felixa, Neta i Niki. Młodzież lubi takie powieści ze względu na wartką akcję, motyw detektywistyczny i elementy fantastyki naukowej – tu Sztuczna Inteligencja, działającą destrukcyjnie i wymykającą się poza ramy codzienności. Lapbooki i fiszki do dziś królują na gazetkach w klasie nr 18. Polecamy.

XI

W ramach programu Narodowe Czytanie uczniowie klasy 7 mieli okazję ,,opowiedzieć” o swoich ulubionych tekstach z czasów wojny i okupacji. Tematyka wojenna od lat cieszy się sporym zainteresowaniem. Chętni mieli możliwość przygotowania laporella na temat bohaterów i zdarzeń Dywizjonu 303 Arkadego Fiedlera oraz Kamieni na szaniec Aleksandra Kamińskiego. Przy okazji Kamieni na szaniec umówiliśmy się na górską wycieczkę szlakiem chłopców z Batalionu Zośka w pobliskich Górkach Wielkich.

X

W klasie 2 b uczniowie zapoznali się z lekturą autorstwa Aleksandry i Daniela Mizielińskich „Którędy do Yellowstone?”, która wprowadziła ich w tematykę parków narodowych. Dzieci poznały zarówno Yellowstone- najstarszy park narodowy na świecie, znajdujący się w Stanach Zjednoczonych , jak i Białowieski Park Narodowy, najstarszy park narodowy w Polsce. Uczniowie uzupełniali wizytówkę lektury, a także wypełniali karty pracy, w których umieścili informacje o Białowieskim Parku Narodowym, charakterystycznych zwierzętach i roślinach występujących w tym obszarze oraz ciekawostek na jego temat. Na zakończenie zajęć dzieci w grupach grały w grę planszową, której celem było utrwalenie wiedzy o najbardziej znanych parkach narodowych na świecie. Uczniowie pracowali zarówno indywidualnie, jak i zespołowo, co sprzyjało rozwijaniu umiejętności współpracy oraz pogłębieniu wiedzy o ochronie przyrody .

 

IX

Uczniowie klasy ósmej udowodnili, że afisze teatralne spełniają swoją rolę- przyciągają uwagę przechodnia. Sami przygotowali wspaniale afisze inspirowane historia Małego Księcia. Młodzież, wykorzystując swoją kreatywność i chęć do działania, przygotowała plakaty ilustrujące wybrane motywy powieści Exuper’ego. Tym samym nasza szkoła mogła zamienić się w teatr, gdzie złotowłosy chłopiec nauczy uczniów, jak „oswoić innych”.

VIII

Akademia Pana Kleksa zainspirowała uczniów klasy 4 do przygotowania haseł związanych z niezwykłymi lekcjami szkoły Ambrożego Kleksa. Dzieci wzorem lekcji przędzenia liter przygotowały slogany zaczerpnięte z tekstu Jana Brzechwy. Oko cieszyły kolorowe litery zawieszone na barwnych wstążkach. Przy okazji można było poćwiczyć ortografię.

VII

NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA
Nasza biblioteka zorganizowała wystawę nowości książkowych, które pojawiły się na półkach wśród dotychczasowych zbiorów. Przez kilka dni można było zobaczyć świeżo zakupione „perełki” podczas przerw, ale również w trakcie odwiedzin biblioteki całą klasą z wychowawcą. Nasz księgozbiór został wzbogacony o prawie 600 woluminów na łączną kwotę 15 000,00 zł. Wśród zakupionych egzemplarzy każdy znajdzie coś interesującego dla siebie. Zapraszamy wszystkich którzy kochają książki.

 

VII

Klasa 2b z wizytą w bibliotece 🤗

VI

Wizyta klasy 3b w Bibliotece Publicznej w ramach NPRCZ

 

V

„Czytanie na dywanie” to kolejny wspaniały projekt, który realizują uczniowie klasy ósmej. Ich zadaniem jest głośne czytanie podczas przerw dla najmłodszych uczniów naszej szkoły oraz przedszkolaków.

IV

Historie mitologiczne zaklęte w komisie. W wyniku niezwykłego zaangażowania uczniów klasy 7 powstały doskonałe ilustracje systematyzujące wiedzę z zakresu mitologii greckiej. Dzieci z ogromnym zaangażowaniem podjęły się realizacji zadania. Losy Tantala, Syzyfa czy Eurydyki w połączeniu z wyjątkowym talentem uczniów pozwoliły na przygotowanie niecodziennej wystawy.

III

Projekt edukacyjny klasy 4b „Garderoba do Narnii” – realizacja projektu na podstawie Opowieści z Narnii.
Uczniowie klasy 4 stanęli przed niecodziennym zadaniem. Ich zadaniem stała się wizualizacja szafy prowadzącej do Narnii. Dzieci wykazały się niezwykłą pomysłowością. Pomysły uczniów olśniły niejednego obserwatora.

II

Klasa 3b realizuje międzynarodowy projekt edukacyjny, wspierający rozwój czytelnictwa „CZYTAM Z KLASĄ”. Lekturki spod chmurki. Projekt podzielony jest na 3 moduły 1. Radość i szczęście 2. Smutek i złość 3. Strach i odwaga. Jest to projekt całoroczny. Do tej pory zrealizowaliśmy moduł pierwszy. Uczniów czytali Dzieci z Bullerbyn. Wykonaliśmy pięknie książeczki Leporello. Każdy uczeń czytał lekturę w domu. Omawialiśmy poszczególne fragmenty, dzieląc się naszymi emocjami- tym, co nas bawiło, co sprawiało smutek a co nas dziwiło. Pisaliśmy list do wybranej osoby, opisując co sprawia, że jesteśmy szczęśliwi, następnie chętni uczniowie dzielili się treścią listu. Przed nami moduł drugi i trzeci.

I

Spotkanie autorskie z Wojciechem Widłakiem

Uczniowie naszej szkoły byli uczestnikami spotkania autorskiego, którego bohaterem był autor lubianych przez dzieci i młodzież książek Wojciech Widłak. Podczas spotkania uczniowie nie tylko poznali prawdziwą, wspaniałą historię chłopca opisaną w książce „Dwa serca anioła”, ale dowiedzieli się również jakie korzyści płyną z czytania oraz jaką drogę musi przebyć książka od pomysłu do wydruku na papierze. Był to bardzo cenny i wartościowy czas dla naszej młodzieży.

Przejdź do treści